Islamiseringen af Europa fortsætter i takt med, at Den katolske Kirke oplever tilbagegang

Den konservative tænketank, the Gatestone Institute, offentliggjorde søndag en rapport, der fremhæver, at kirker i Frankrig lukkes, mens ”Kirkens ældste datter” samtidig oplever en bølge af moskeer.

Ifølge Gatestone er der i de sidste 30 år blevet bygget flere moskeer og muslimske bønscentre i Frankrig end alle de katolske kirker, der blev bygget i det sidste århundrede. Gatestone citerede det konservative franske magasin Valeurs Actuelles, som optalte mere en 800 moskeer i Frankrig mellem 2005 og 2014. Det svarer til mellem en og to nye moskeer hver uge.

Rapporten fortsætter med at citere the French Observatory of Religious Heritage (OPR), der hævder, at mellem 10 og 20 katolske sogne i Frankrig bliver solgt eller konverteres hvert år. ”Bispedømmerne befinder sig i en kritisk finansiel situation på samme måde som rådhusene og har færre og færre troende”, siger OPR’s Maxime Cumunel. Blandt de lukkede sogne var Santa Rita’s kirke, som blev international kendt, da politiet slæbte præsten ud af sognet få dage før mordet på Fr. Jacques Hamel af islamister.

Ifølge the Center for Applied Research in the Apostolate (CARA) var Messedeltagelsen i Frankrig i 2009 på 12 %. Frankrig er ved at nærme sig en muslimsk befolkning på 8,3 %, og det er en af de største muslimske befolkninger i EU.

Denne rapport om Frankrig er den anden rapport om islamiseringen og af-kristningen af Vesteuropa. I april rapporterede Church Militant om en lignende trend med lukning af kirker og et stigende antal moskeer, der skyder op i Storbritannien.

Mindre end to uger efter det dødelige angreb udenfor parlamentet i London, som medførte drab på fire og 50 sårede, afslørede en rapport fra Gatestone, at mindst 500 kirker er blevet lukket de seneste år, og heraf er mange blevet omdannet til private boliger eller værtshuse, mens den indre by har set en opblomstring af 423 moskeer side om side med mere end 80 shariadomstole.

I Storbritannien foregår denne samfundsændring hurtigt og bliver mere og mere synlig. Det kan ses ved, at navnet ”Muhammed” var det mest populære drengenavn i 2012, og en fordobling af antallet af briter der konverterer til Islam, og til valget i maj 2016 af Sadiq Khan som den første muslimske borgmester i en større by i vesten.

En Shia-muslimsk leder i Storbritannien bemærkede i marts, ”Jeg fornemmer, at London har flere islamiske værdier, end mange af de muslimske lande har tilsammen”.

Bemærkningerne fremkom ved the Benedict XVI Lecture, et ”fællesreligiøst møde” med deltagelse af ærkebiskoppen af Westminster, kardinal Vincent Nichols. Den samme kardinal bemærkede til BBC i november, at briterne burde lære af ”vibrationerne fra den muslimske tro”. Den tidligere ærkebiskop af Canterbury, Rowan Williams er gået et skridt videre, idet han opfordrer til en ”konstruktiv tilpasning” af sharia-lov i Storbritannien, hvilket han også betegnede som ”uundgåeligt”.

En Pew Research spørgeundersøgelse viste for nylig, at Storbritannien er på vej mod en kristen befolkning på 59 % i 2020, mens en Lancaster University undersøgelse i begyndelsen af sidste år viste, at kun 42 % af de britiske respondenter betegnede sig selv som kristne. Der er en mængde data, der viser en afgrundsdyb trend hen imod et sammenbrud af Church of England, hvortil en af de tidligere biskopper i Canterbury, Lord Carey, har formuleret, at kristendommen i England er ”en generation fra udslettelse”.

Den 10. juli sendte Church Militant en episode af Download, der fremhævede den vestlige civilisations værdier og overlegenhed i anledningen af præsident Trump’s tale foran en tilhøreskare i Polen, hvor han fremhævede vestens værdier.

Den autoriserede engelske udgave af denne artikel er publiceret på ChurchMilitant d. 7.augusti 2017. Den kan læses på: https://www.churchmilitant.com/news/article/france-mosques-skyrocket-church-plummets 

………………………………………….

Følgende er en kommentar / vidnesbyrd til ovennævnte artikel, skrevet af NeoCrusader09434.

Vidnesbyrd

For to uger siden tog jeg på forretningsrejse til Frankfurt i Tyskland. Desværre måtte jeg forlade USA om lørdagen før Vigil Messen. Jeg kom til mit hotel, som lå i centrum af en af de største byer i Tyskland. Søndag morgen benyttede jeg en app til at lokalisere den nærmeste katolske Kirke, hvor der blev fejret Messe. Jeg var imponeret! De to andre nærmeste kirker lå flere kilometer væk i hver sin retning. Jeg begyndte at gå mod kirken og følte, at det var heldigt, at den lå så tæt på. Selve kirken var smuk, stor, gammel og gotisk, fuld af udsøgt murværk og statuer af helgener, nøjagtig hvad man ville forvente af en katolsk Kirke i Europa. Jeg havde alligevel problemer med at finde døren, som førte til højkoret. Jeg bemærkede også, at der ikke var andre, som skulle til Messe. Omsider fandt jeg en åben dør, som førte ind til et køkken. Der stod en mand og lavede mad. Jeg spurgte ham på mit dårlige tysk, hvor døren til kirken var. Han smålo ad mig og sagde, at denne kirke ikke længere fungerede som kirke, da den var blevet ændret til et mangeartet underholdningsforetagende, som et moderne marked. Han var ved at åbne en barbecuestand inde i den. Jeg var så nedtrykt, at jeg ikke kunne sige det mindste, jeg var helt stum. På min bedrøvede spadseretur tilbage til hotellet kunne jeg ikke lade være med at bemærke alle tyskerne, der myldrede omkring, mange af dem joggede eller var på indkøbstur, men ingen af dem havde til hensigt at holde Sabbatten hellig. Jeg bemærkede også en masse kvinder klædt i traditionel muslimsk klædedragt (hijab, burka…). De syntes også at være de eneste med mange af børn. Det var så trist at se dette ske for mit folk. Jeg rejser også hyppigt til Frankrig i forretningsøjemed. Den lille landsby, hvor jeg ofte gør holdt, har en katolsk Kirke fra det 16 århundrede i midten af byen (lige præcis, hvor den skulle ligge). Denne kirke er stadig fungerende, men de sidste mange gange, jeg har været der, har det kun været muligt for mig at komme ind en eller to gange, og jeg har aldrig været i stand til at overvære Messen. Kirken er smuk og gammel og benyttes stort set ikke mere, ligesom katolicismen i Europa. Messen bliver fejret en gang hver tredje uge. Tilsyneladende deler kirken præst med andre lokale kirker. Det er voldsomt hjerteskærende at se dette ske i Europa. Vi har behov for endnu et Lepanto.

(Oversat af Mogens Bohn og Patrick Fyrst)

Leave a Reply

