Åben homoseksuel teolog forsvarer de fire Kardinaler: ” Jeg ønsker en Kirke som udtrykker sig i et klart sprog”.

I kølvandet på de hårde irettesættelser fra Kardinaler og andre kirkefolk over dubia til Paven, har den tyske Kardinal Joachim Meisner modtaget usædvanlig støtte fra én af sine tidligere modstandere.

”Situationen har aldrig tidligere eksisteret på denne måde” skrev teologen David Berger på sin hjemmeside. ”de (Kardinalerne) bliver dysset ned for at fuldføre planer, som modsiger Kirkens lære om ægteskabet, mens de sekulære medier klapper i hænderne”.

”De mest glødende prædikanter for tolerance er næsten altid intolerante mennesker”, tilføjede han, idet han citerede den tyske filosof, Walter Hores.

David Berger må være én af de mest kontroversielle figurer i nyere tid. Han skabte sig et navn, som katolsk teolog og Thomist, indtil han offentligt sprang ud som praktiserende homoseksuel i 2010. Dette førte til Kirkens tilbagekaldelse af hans tilladelse til at undervise (missio canonica) af Kardina Meisner, som mente, at denne handling var nødvendig, fordi Berger ”ikke synes at passe til Kirkens normer og livsmåde”.

På den tid kaldte teologerne tilbagekaldelsen et kraftigt angreb mod freden i bispedømmet. I dag er hans ord støttet af Kardinal Meisner: ”Mens jeg i mit liv måtte erfare den hårde hånd fra Meisner, er jeg mest skamfuld som katolik og teolog for denne opførsel (af Msrgr.Vito Pinto) som vil straffe (Kardinalerne) for at holde fast i kernen af katolsk tankegang”.

Berger refererede til en udtalelse, hvor Msgr. Pinto havde udtalt, at Paven kunne fjerne de fire Kardinalers huer på grund af dubia. Men nyhedsbureauet, Religión Confidencial, har siden korrigeret udtalelsen og antydet, at Msgr. Vinto Pinto faktisk havde sagt, at Paven ikke ville fjerne dem som Kardinaler. Msgr. Pinto forstærkede dog sin irettesættelse af de fire Kardinaler i et interview i sidste uge.

”Skønt Rota har trukket sin udtalelse tilbage, og nu giver det indtryk, at alt var en misforståelse, så ved jeg, at intet bliver publiceret fra Vatikanet ved et uheld. Det må antages, at de forsøgte, hvor langt de kunne gå”, forklarede Berger til LifeSiteNews d. 1. december.

”De, som var ugunstigt stillet under Pave Benedikt, synes at ønske hævn” bemærkede han.”Kardinal (Raymond) Burke og Meisner er taknemmelige ofre. Man ved, at man kan skyde på dem, uden at Pave Frans dukker op. Angriberne giver det indtryk, at de kæmper for tolerance og åbenhed, men de kæmper med de mest foragtelige og intolerante midler”.

Vedrørende sin egen uoverensstemmelse med Kardinal Meisner i fortiden, tilføjede han: ” Jeg kan ikke have en mening i denne diskussion i dag baseret på min dårlige erfaring med ham. Det ville være ren subjektivisme. Spørgsmål er, om Meisner og Burke (og de andre Kardinaler) har ret eller ej”.

Med hensyn til dubia, gav Berger udtryk for sin støtte, idet han forklarede, at Amoris Laetitia ønsker at fjerne alt, som er imod tidsånden. ”Nu er der et ønske om, at afskaffe centrale elementer i Kirkens morallære, som er irriterende for tidsånden, og Amoris Laetitia er en egnet grund til dette. Hensigten (for dem der har dette synspunkt) er, at Kirkens lære bør ændres. At nogle Kardinaler kæmper imod dette ved at godkende dubia er ikke kun deres ret, men også deres pligt. Deres position kræver, at de kæmper for Kirkens læres integritet vedrørende tro og moral indtil sidste blodsdråbe”

”Det er jeg glad for. Kirken blev ikke grundlagt af Kristus, som et wellness center” tilføjede han. ”Jeg foretrækker en Kirke, som bebrejder mig frem for en Kirke som løgnagtigt siger ja til mig og lærer mig, hvad tidsånden siger, mens Den gør sig selv til grin og overflødig”.

Disse ord bliver særligt vigtige, fordi de kommer fra Berger, som stærkt har kritiseret Kirken og klerikatet med udtalelser såsom ”20-40 procent af det katolske klerikat er homoseksuelle” og med publikationen, Der heilige Schein(Den hellige skam: en homoseksuel teolog i den Katolske Kirke). Han forbliver aktiv på den homoseksuelle scene, idet han arbejder som chefredaktør på gaystream.eu, mens han også skriver politiske og sociopolitiske relateret artikler i The Huffington Post og den tyske debatavis Junge Freiheit.

”Jeg ønsker en Kirke, som taler klart sprog. På samme tid holder jeg fast ved det katolske motto: Fortiter in re, suaviter in mondo (Stærkere i sagen, blidere i måden). I modsætning til Islam, afviser den katolske Kirke homoseksualitet, men den vil aldrig kræve dødsstraf for homoseksuelle”.

I de seneste år har jeg gennemført mange respektfulde aftaler med mig som homoseksuel med Kirkens prælater. Kirken respekterer også det private rumog spørger ikke til ting, der hører til i skriftestolen. Derfor kan jeg respektere Hendes kald til afholdenhed, som også kunne gælde gifte folk etc. Og dog når man holder et spejl op foran mig, giver jeg ikke altid en god profil, jeg forsvarer doktrinen umiskendeligt, at der ikke kan være et Sakramentalt homoseksuelt ægteskab (Det ville være en simulatio sacramenti)”.

I stedet opfordrer han til dialog, når det er muligt.” Jeg ser mange områder, hvor homoseksuelle og pro-lifers kan arbejde sammen – og de gør det allerede her i Berlin og USA, for eksempel når det drejer sig om PID (pre-implantation diagnostics)”.

Berger lavede også overskrifter i 2012, da han sagde, at Pave emeritus Benedikt var homoseksuel. Den 26. august i år, undskyldte han offentligt til Benedikt XVI på hans hjemmeside. ”Jeg erfarede hvilken slags frygtelig leg, jeg havde taget del i, og jeg var skamfuld. Og så undskyldte jeg”, sagde Berger til LifeSiteNews. ”Han har forsvaret Kirkens lære på en meget intelligent måde uden kompromisser. Der lærte jeg at hade medieverdenen og alt ondt, der er blevet sagt om Pave Benedikt – ligegyldigt om det er sandt eller ikke”.

Berger sluttede med at støtte dubia.” Jeg håber, at Pave Frans ikke gambler med Kirkens enhed blot for at tilfredsstille nogle få liberale katolikker. De er katolikker, som anvender Eukaristien – Det mest hellige i den militante Kirke – i deres kamp for anerkendelse af skilsmisse som et middel til en endelig afslutning.

Den autoriserede engelske udgave af denne artikel er skrevet af Jan Bentz og publiceret på LifeSiteNews.com d. 5. december 2016. Den kan læses på:https://www.lifesitenews.com/news/longtime-critic-supports-cardinal-meisner-his-cohorts-efforts-to-make-pope?utm_source=LifePetitions+petition+signers&utm_campaign=933e759ab8-Catholic_12_612_6_2016&utm_medium=email&utm_term=0_c5c75ce940-933e759ab8-400468673

(Oversat af Patrick Fyrst)

Leave a Reply

