Velkommen

Med løfte om sin barmhjertighed og moderlige kærlighed opmuntrer Jesus alle til at udsprede andagten til Guds barmhjertighed:

“De sjæle, som udbreder andagten til min barmhjertighed, vil jeg beskytte hele deres liv igennem som en kærlig moder beskytter sit spædbarn, – og i dødstimen vil jeg ikke være dem en dommer, men en barmhjertig Frelser” (1075).

Selv syndere, der fortæller om hans barmhjertighed vil omvende sig. De præster der forkynder hans barmhjertighed vil erfare hans kraftfulde tilstedeværelse i deres liv, ord og gerninger: ”

De forhærdede syndere bliver angerfuldt gennem deres ord, hvis de fortæller om min uudgrundelige barmhjertighed, om den medynk som jeg nærer for dem i mit Hjerte. De præster, som forkynder og lavpriser min barmhjertighed, vil jeg give en vidunderlig kraft, salve deres ord og bevæge hjerterne, som de taler til” (1521).

Dette dybeste ønske understregede Jesus gang på gang for Skt. Faustina, idet han fortalte hende hvordan hun kan opfylde hans ønske: ”

Min datter, du skal vide, at mit Hjerte er lutter barmhjertighed. Fra dette hav af barmhjertighed flyder nådegaverne ud over hele verden (…).

Jeg ønsker, at dit hjerte bliver bolig for min barmhjertighed.

Jeg ønsker, at denne barmhjertighed flyder ud til hele verden gennem dit hjerte. Enhver som nærmer sig dig, skal ikke gå derfra uden tillid til min barmhjertighed, som jeg ønsker så meget for sjælene” (Dagbog nr. 1777)

* * *

Besjælet og bevæget af Guds barmhjertighed brænder Den hellige Faustina for apostolat for hans barmhjertighed: “Oh evigtvarende Kærlighed, jeg ønsker, at alle de sjæle, som Du skabte, lærer Dig at kende. Gerne ville jeg være præst, for ustandseligt at kunne fortælle de syndige sjæle, som sank ned i fortvivlelse, om Din barmhjertighed. Jeg ville gerne have været missionær og bringe troens lys til de fremmede lande, for at sjælene kunne lære Dig at kende, og hentæret at dø martyrdøden for dem, ligesom Du døde for mig og for dem. Oh Jesus, jeg ved meget godt, at jeg kan dø martyrdøden ved en fuldstændig udtæring og selvfornægtelse af kærlighed til Dig, Jesus, og til de udødelige sjæle og derved være præst, missionær og prædikant. Stor kærlighed formår at forandre små ting til store ting” (302).

“Mit største ønske er, at sjælene lærer Dig at kende – som deres evige lykke, så de kommer til at tro på Din godhed og lovpriser Din uendelige barmhjertighed” (305).

På Jesu opmuntring og i den hellige Faustinas fodspor vil vi på cenakel (bønsdag) grunder over og tager imod denne hans barmhjertighed. Vi vil også takke og lovprise Gud for hans barmhjertighed. Vi lader den hellige Faustina ledsage os og hjælpe os til at åbne os for hans barmhjertighed.

Leave a Reply

